niedziela, 20 listopada 2011

Szyfr Cezariański

Dawno nic tu nie pisałem, a to ze względu na intensywne wakacje i kilka zmian w moim życiu. Ale wracam z kolejnym szybkim wpisem.

Szyfr Cezariański jest jednym z najprostszych szyfrów podstawieniowy. Nazwa pochodzi od Juliusza Cezara który używał go do ponieważ nie chciał by nieproszone osoby czytały jego korespondencję z przyjaciółmi. (Cezar używał przesunięcia 3, dlatego czasem termin "szyfr cezariański" jest używany do tego konkretnie przypadku, a cały sposób jest nazywany szyfrem z przesunięciem)

Szyfr polega na zastąpieniu każdej litery alfabetu w wiadomości na inną która jest oddalona od niej o określoną  liczbę miejsc. W powyższym przykładzie literę B zastępujemy literą E.

I tak:

SZTUKA DEDUKCJI

zamienia się w:

UŚYZMC FGFZMEEŁL

(Przy założeniu ze korzystamy z polskiego alfabetu)

Zaletami tego szyfru jest prostota i szybkość Szyfrowania
Wadą tego rozwiązania jet to że jest to chyba najprostszy szyfr z jakim się zetknąłem (Ale przy szyfrowaniu bądź odszyfrowywaniu wiadomości poczujemy jak się czuli kryptolodzy rozszyfrowując trudniejsze szyfry)

3 komentarze:

  1. Kolejny, bardzo pożyteczny wpis.
    Chociaż szczerze, nie za bardzo interesuję się kodami, bo wystarczy mi to, co nauczyłam się na harcerstwie - moja ulubiona czekoladka, gaderypoluki czy koniec matury - ale ten prosty, i z boku wyglądający na dość skomplikowany może mi się przydać.

    No i dobrze, że wreszcie kolejna notka! Tyle na nią czekałam. Liczę, że będzie coś więcej w wyglądzie, grafologii, zawodach czy socjologii. No i oczywiście ciekawostek nigdy za wiele... ogólnie, czekam na więcej równie przydatnych notek c:

    OdpowiedzUsuń
  2. Miło widzieć, że nie pisze tego tylko dla siebie :)
    Swoją drogą przypomniałaś mi że warto było by napisać kiedyś o szyfrach harcerskich.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dopiero znalazłam ten blog i proszę o więcej! Naprawdę bardzo ciekawe, ale widzę że dawno nie było żadnych wpisów :(

    OdpowiedzUsuń